Ett minst sagt annorlunda år börjar lida mot sitt slut. För oss på NWT Media har det precis som för många andra varit en utmaning att tackla Covid-19 och den stora samhällsförändring som skett. Både på gott och ont.
Våra avdelningar har blickat tillbaka på året och sammanfattat deras perspektiv, samt vilka framtida utmaningar och mål vi står inför.
Redaktionerna
För våra redaktioner runt om i Värmland, Dalsland och Skaraborg har pandemin varit en stor utmaning. Vi har fått lämna våra redaktionslokaler och börja jobba på distans, samtidigt som våra läsares efterfrågan på relevant journalistik har varit i det närmaste omättlig.
Trots utmaningarna har vi lyckats leverera nyheter och viktig information i våra digitala kanaler och papperstidningar. Vi har slagit rekord efter rekord när det gäller besökare på våra nyhetssajter och vi har haft en tillströmning av främst nya digitala prenumeranter som vi aldrig har sett tidigare.
Detta visar betydelsen av lokal journalistik när samhället utsätts för prövningar.
Vi hoppas alla att vi snart kan lägga 2020 och allt som heter corona och covid-19 bakom oss. Men en sak hoppas vi ändå att vi tar med oss in i 2021 – betydelsen av lokala mediehus som kan ge invånarna viktig journalistik.
Visst, det kostar en del att betala för en prenumeration. Men utan lokala journalister som kan bevaka viktiga frågor skulle alla våra samhällen bli mycket fattigare.
Digital utveckling
2020 summeras ju enklast med Covid-19 och allt som det innebar – att alla blev från en dag till en annan mera digitala i stort som smått. Digitala möten blev en vardag, vår distribution levererade fler paket från e-handelssamarbeten, vår digitala räckvidd ökade kraftigt och efterfrågan på lokala nyheter har aldrig varit så hög.
Det ställer ju såklart nya krav på våra egna digitala kanaler både våra sajter och appar. Vi får in nya användare som är en ung målgrupp, våra användare är mer aktiva även på kvällarna då många läser våra nyheter.
Sara Novak
Vice VD och Digital Director, NWT Gruppen
Det betyder givetvis att vårt innehåll ska vara uppdaterat och relevant alla tider på dygnet. Våra medarbetare utvärdera löpande ny teknik och vi tar fram mer och mer insikter och analys för att stötta och arbeta mer datadrivet med både affären och våra egna interna processer.
Vi tror att 2021 blir optimeringens år – att de nya insikterna och den ökade digitalisering som vi sett under pandemin ligger till grund för vidareutveckling och förfining av våra digitala kanaler, våra flöden och vår produktutveckling.
Företagsmarknad
Ett år med stort fokus på den digitala transformationen och med NWT Media som helhetsleverantör. Något som vi, nu i slutet på året, kunnat ta del av i och med all spännande kundcase och alla nya intressanta samarbeten.
Marknaden börjar på allvar få upp ögonen för våra spetskompetenser och produkter i toppklass.
Thomas Femrin
Marknadsområdeschef Skaraborg
Våra nyhetssajter har under året slagit besöksrekord och exponering på våra sajter har blivit än mer relevant för våra kunders marknadsföring.
2021 kommer att vara året då vi bryter ny mark och möter våra kunder i deras resa mot uppsatta mål och förväntningar.
Malin Wijkström
Företagsmarknadschef Värmland/Dalsland
”Vår digitala räckvidd ökade kraftigt och efterfrågan på lokala nyheter har aldrig varit så hög.”
Privatmarknad
För oss, precis som för alla andra, har detta varit ett utmanande år. Vi kan alla vara överens om att vi sent kommer glömma 2020. För våra medarbetare på marknad, kundservice, backoffice, växel och i receptioner har arbetet präglats av fysisk distansering genom hemarbete eller jobb i tillfälliga lokaler.
Vi har spridit ut oss, men kommit närmare varandra digitalt. Vi har hittat nya sätt att arbeta och tack vare hängivna och engagerade medarbetare har vi lyckats behålla en stark teamkänsla och gemenskap. Den lokala journalistik som vi inom NWT Media förmedlar ut till alla läsare har varit mer efterfrågad än någonsin.
De lokala mediehusens roll i samhället står stark som en viktig grundpelare för information, som en plattform för åsikter och som granskande organ. Lokal journalistik är viktig för demokratin och att vi får vara med och bidra till detta känns både väldigt roligt och hoppfullt inför framtiden.
Annonsproduktion
Kreativitet på distans!
Produktionsavdelningen som vanligtvis är centraliserad till Karlstad har sedan mars varit uppdelad i flera mindre grupper pga pandemin. Vi har hållit våra dagliga möten virtuellt. Det som vi trodde skulle bli tillfälligt, har blivit vår vardag. Såklart saknar vi våra kompisar – nån att bolla idéer, diskutera färgval, typsnitt och tyda manus tillsammans med men är samtidigt tacksamma över tekniken som gör det möjligt. Den kreativa processen är annorlunda på distans!
Cecilia Kasslert
Produktionschef
Vi summerar ett år som inte liknar något annat. Många av våra kunder har fått göra stora anpassningar och vår roll är att hjälpa dem att nå ut med sitt budskap där deras målgrupp finns.
Vi producerar inte längre bara material till våra egna kanaler – papperstidningar och nyhetssajter utan till alla sammanhang där grafisk produktion behövs. Marknadsföringen anpassas efter kanalen eftersom vårt beteende ser olika ut beroende på om vi bläddrar i en tidning, scrollar i ett facebookflöde eller ser en video på Youtube.
Framtiden är digital och de flesta har insett dess möjligheter under året. Lättillgänglighet och personligt kommer bli ledord framåt.
I början av 2021 passar vi på att uppgradera våra tekniska system för att förenkla för våra annonsörer och säljare samt ge nya kreativa möjligheter för avdelningen.