Den här veckan diskuteras hållbar utveckling!
Den 11-12 september genomfördes den första modulen på Higher Ambitions traineeprogram och temat var att utveckla hållbara verksamheter. Där fick vi medverka på en gästföreläsning av Kathrine Löfberg som är fjärde generationens ägare och styrelseordförande för kafferosteriet Löfbergs. Jag tyckte att det var superintressant att få lyssna till hennes tankar om hållbarhet. Särskilt när hon pratade om hennes eget engagemang för arbetsrättigheter för de bönder som odlar kaffebönorna.
Löfbergs och NWT är två utav många företag som behöver agera ur ett hållbarhetsperspektiv för att kunna fortsätta sin verksamhet även en lång tid framåt. Samtidigt är det bra exempel på företag som historiskt har lyckats hänga med i utvecklingen genom att anpassa sina verksamheter.
Efter två dagar sprängfyllda med inspiration och kunskaper ville jag på ett eller annat sätt diskutera hållbarhet internt inom NWT Media. Därför är jag särskilt glad över att vår marknadskoordinator med inriktning på hållbarhet och varumärke – Anna Westergren ville ställa upp på en intervju.
/ Lisa
Har du missat förra veckans inlägg på traineebloggen? Läs det här innan du läser vidare!
Intervju med Anna Westergren, NWT Media AB
Kan du berätta om dig själv?
Hej! Anna Westergren heter jag, 28 år, ursprungligen från Gävle men flyttade till Karlstad 2016 för studier på Karlstad universitet. Under tre år läste jag Medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning visuell kommunikation och design. Efter examen kickade jag igång min karriär med Higher Ambition, likt årets traineer. Sedan juni 2019 har jag haft rollen som marknadskoordinator med olika ansvarsområden inom både B2C och B2B, och nu väntar ytterligare en ny utmaning. Men allt här i livet handlar såklart inte bara om jobb. På fritiden har jag, likt många andra under pandemiåret, upptäckt naturen genom vandring. Tydligen så är det något med att gå långa sträckor – för golf gillar jag också.
Kan du berätta om din roll på NWT Media AB?
I min nya roll som Marknadskoordinator med ansvar för hållbarhet och varumärke kommer jag att fortsätta vara en del av vårt härliga marknadsteam. Där jag har ett extra öga för varumärkesstrategi samt koordinera och kommunicera det hållbarhetsarbete som vi är i startskott med. Som marknadskoordinator kan arbetsuppgifterna variera mellan större projekt eller mindre arbetsuppgifter, vilket gör att veckorna ser väldigt olika ut. Min roll kommer med tiden att formas efter det behov som finns för att undersöka och stärka våra varumärken, något som känns otroligt spännande!
När väcktes ditt intresse för hållbarhet?
Det har nog alltid funnit ett underliggande intresse för att arbeta med att göra något gott för samhället. Men det var under våren 2021 när jag läste en vidareutbildning om hållbar varumärkesstrategi på Brobygrafiska som jag fick nya perspektiv och större förståelse för ämnet. Både inom min yrkesroll men också vad det innebär för mig som privatperson. Den gav mig insikten att ”alla borde egentligen gå denna utbildning” för att helt enkelt få uppleva lite mer ”aha!”.
Att bygga ett starkt varumärke har alltid intresserat mig och det var här jag förstod att hållbar utveckling kommer att vara en bärande pelare för framtidens starka varumärke. Det finns ett behov, krav och förväntan från omvärlden som kommer att placeras på företaget och varumärket. Därför kände jag som kommunikatör ett ansvar att bli mer medveten och få mer kunskap om ämnet, för att i sin tur kunna dela med mig av det till andra.
Kan du berätta om hur NWT-koncernen arbetar med hållbarhet?
Vårt hållbarhetsarbete är inget nytt egentligen. Det finns historiska och pågående aktiviteter som bidrar till en hållbar utveckling. Man kan kort och gott utrycka att hela verksamheten grundar sig på den sociala hållbarheten. Men idag behöver vi omfamna allt vi redan gör genom att presentera det på ett bättre sätt, samt sätta upp strategiska och tydliga mål för att hitta nya vägar som kan bidra till en hållbar framtid. Vi är i startgroparna med en hållbarhetsgrupp som bland annat ska arbeta aktivt med FN:s globala mål – Agenda 2030.
Vad kan vi bli bättre på? Vad är vi väldigt bra på?
Det kommer alltid finnas saker som bör utvecklas med tiden, det är något vi ser idag med vår digitala resa som är i full rullning. Gamla arbetssätt och rutiner som helt enkelt blir omoderna, och detsamma gäller för att upprätthålla en hållbar utveckling. Jag vet att en viktig nyckel till större förändringar är medvetenhet och kunskap. Om vi börjar där både internt och externt, så kan vi skapa ett större engagemang. När det kommer till hållbar utveckling är det något vi gör tillsammans, och där kan vi hitta många samarbeten.
Något som vi gör väldigt bra idag och har gjort sedan dag ett är att bidra till att samhället utvecklas – att få bidra till en stark demokrati. Journalistiken är helt enkelt en viktig pelare för att bygga ett hållbart samhälle: socialt, ekonomiskt och miljömässigt.
Sist men inte minst – har du något miljösmart vardagshack?
Som jag nämnde tidigare så tycker jag man ska vara öppen och nyfiken till att bli mer medveten, och det kan handla om sitt konsumtionsbeteende. Att börja reflektera till varför man egentligen köper vissa saker. Annars om man verkligen vill ha vardagshack i sitt flöde kan jag tipsa om Ekotipset på Instagram. Det är helt otroligt vad mycket man kan göra med bikarbonat och ättika.