God afton! Denna vecka är det Robin som skriver och jag tänkte lyfta lite delar ur min universitetsutbildning som jag känner har varit nyttiga för mig på min arbetsplats.
Jag pluggade medie- och kommunikationsvetenskap på Karlstads Universitet, med inriktning mot visuell kommunikation och design. De flesta på min avdelning har pluggat samma, eller liknande utbildningar.
Generellt var det en väldigt bred utbildning med olika fokusområden. Vi läste allt om allt ifrån McLuhans kommunikationsteorier till HTML & CSS. Några ämnen har jag dock funnit mer användbara i min arbetsvardag än andra. Utbildningens inriktning var som sagt visuell kommunikation och design. Formgivning och budskap är något jag jobbar med dagligen, och har av förklarliga skäl varit väldigt viktigt i min utbildning.
Projektledning är ett annat exempel. På min avdelning har vi olika ansvarsområden, och det är inte ovanligt att man därför blir ansvarig för insatser av olika slag. I dom lägena har erfarenheterna från projektledningskursen verkligen varit, och är än, till nytta. Att kunna se uppdrag eller insatser som projekt överhuvudtaget har varit nyttigt för mig. Vad ska levereras, när ska det levereras, hur ska det gå till, vilken effekt vill vi ha utav det vi levererar? Jag kan dock inte påstå att jag gör en SWOT-analys inför varje annons jag publicerar, men man har ändå med sig kunskaperna när de behövs.
Vad ska levereras, när ska det levereras, hur ska det gå till, vilken effekt vill vi ha utav det vi levererar?
Organisationskommunikation är ett annat exempel, vilket hänger ihop mycket med strategisk kommunikation. Kanske låter mossigt med organisationshierarkier, intern- och extern kommunikation, men det är ändå viktigt. Främst för att jag i min roll kommunicerar mycket externt mot både potentiella- och aktiva prenumeranter. En ganska vanlig föreställning är att det viktigaste är vad man skriver i sin marknadsföring eller externa kommunikation, men vad man inte skriver är minst lika viktigt (nu menar jag givetvis inte att ni ska börja gömma villkor eller kostnader för era kunder, men det hoppas jag att ni förstår 😊).
En tredje grej jag tänkte ta upp som varit viktig i min utbildning är erfarenheterna jag har från min praktik, som jag gjorde på en reklambyrå i Karlstad. Jag rekommenderar verkligen alla att göra praktik, och att försöka lära sig så mycket som möjligt när man är där. För undertecknad var det särskilt nyttigt att göra praktik inom kommunikationsbranschen då jag tidigare jobbat inom industrin, så bara att lära sig kontorhyfs var stort för mig. På praktiken fick jag göra mycket annat än att tömma diskmaskinen och fylla på toner i skrivaren – jag var med på kundmöten, presentationer av projekt, idémöten, och många fler olika typer av möten. Jag fick ansvar över egna projekt, fick leverera mina arbeten direkt till kund och fick prova på många olika roller. Allt som allt var det en väldigt nyttig erfarenhet, som jag idag är ganska säker på hjälpte mig att få det jobb jag har. Oppsummert, gör din praktik och ta vara på den!
Fridens liljor, trevlig helg!