Driver du ett lokalt företag och funderar på hur du ska jobba med din annonsering?
Det finns olika typer av annonsering, du kan jobba med att bygga varumärke och driva försäljning.
Vi delar med oss av några tips, lite goda råd och rekommendationer för att du ska lyckas.
Här kommer några tips på hur du kan..
Bygga varumärke
Ett allt för vanligt misstag som vi ser är att många företagare glömmer är att arbeta med att stärka sitt varumärke kontinuerligt. Detta leder otvetydigt till att företaget kommer att missa potentiella kunder och i förlängningen resultera i minskade intäkter. Nyckeln är att jobba långsiktigt med kanaler som har hög räckvidd. Ett tips vi vill skicka med är att vara noga med i vilken omgivning och kontext ditt varumärke syns i. Att synas i en nyhetsmediakontext gör att annonser i högre grad uppfattas både som pålitliga och kvalitativa. Du som företagare tjänar på att ha ett långsiktigt tänk och jobba aktivt med varumärkesstärkande kampanjer. Läs mer om hur du bör tänka när du ska sätta en mediestratgi här >>
Driva försäljning
När det gäller marknadsföring som leder till försäljning av dina varor, tjänster eller produkter så finns det några viktiga saker att tänka på. Nummer ett är att ta sig en funderare kring vilken målgrupp man vill nå för att lyckas i sin försäljning. Efter det behöver man identifiera i vilka kanaler som personerna i din målgrupp befinner sig. I nästa steg behöver du se över hur du på ett så effektivt sätt som möjligt mixar dessa kanaler. Sist men inte minst är det oerhört viktigt hur annonsen utformas beträffande innehåll och utseende så att det tilltalar din potentiella kund. Gör du detta så kommer du se resultat snabbt. Displayannonsering är ett bra format för att driva försäljning. Läs mer om display här! >>
Skapa synergieffekter
Effekten av din marknadsföring blir bättre när du använder fler kanaler. Genom att kombinera annonsering i nyhetsmedia så som display och print så förstärks annonseffekten oavsett val av övriga kanaler. Som företagare är det viktigt att veta vart i köpresan dina potentiella kunder befinner sig i för att kunna besluta om vilka kanaler du ska välja. För att enklast förklara köpresan din potentiella kund befinner sig i behöver du titta på den som en ”tratt”.
Först kommer medvetenhet, sedan övervägande och till sist beslut. I de olika stegen i marknadsföringstratten säger teorierna att det finns olika kanaler som är bäst lämpade. En kund i första steget är mer mottaglig via en kanal medan en annan som befinner sig i övervägande-fasen är mer mottaglig i en annan. För att nå ut till kunder i de olika stegen är således en mediemix viktig när du marknadsför dig.
Vill du skapa synergieffekter med din marknadsföring? Vi hjälper dig med displayannonsering, printannonsering, nativeannonsering, sociala medier och mycket mer!