Varför det är smart att rekryteringsannonsera under ledigheten?
Med stormsteg går vi mot sommar och semester och det kanske är många företag som tänker att de ska vänta med sin rekrytering till hösten. Men om du vill jobba proaktivt med din rekrytering är chansen stor att du kan nå många potentiella kandidater just under ledigheten.
Vi har frågat Jessica Södersten – vår expert på rekryteringsannonsering om hennes bästa tips!
När vi är lediga har vi mer tid till eftertanke och reflektion. Det gör även att vi har mer tid till att engagera oss i en jobbansökan och söka efter tänkbara jobb. Under semestern tenderar många kandidater reflektera, både privat och karriärmässigt. Ofta är det också många som funderar på vilka mål och riktlinjer de ska sätta efter sommaren.
Gasa när andra bromsar!
Det är många arbetsgivare som drar ner på rekryteringen under semestern, därför är det perfekt för dig som vill jobba proaktivt att synas då. Det innebär att kandidaterna har ett mindre utbud av relevanta platstjänster att söka, därför är det ett perfekt läge att få toppkandidaterna att lägga märke till just din rekryteringsannons!
Jobba proaktivt
Att jobba proaktivt med sitt arbetsgivarvarumärke inför rekrytering gör att potentiella kandidater känner till företaget sedan innan, vilket ofta leder till att det blir en mer attraktiv arbetsplats. Genom att du bygger en relation mellan ditt företag och tänkbara kandidater kommer du troligtvis underlätta rekryteringsprocessen.
Ett bra sätt att berätta om ditt företag och locka din nästa toppkandidat är genom nativeartiklar. Det är en sponsrad artikel som smälter in i det redaktionella flödet.
Felrekrytering är kostsamt
Enligt Manpower kostar en felrekrytering minst 700 000 kronor. Det tillkommer ofta också alternativa kostnader. Att rekrytera rätt kandidat är alltså väldigt viktigt för företaget. Många felrekryteringar kan kosta mycket dyrt i längden.
Det är därför viktigt att verkligen nå ut till sina potentiella kandidater, så man slipper de här felrekryteringarna.
Vi hjälper dig med rekryteringsannonsering
Visste du att…
Genom att annonsera i nyhetsmedia når du både aktiva och passiva arbetssökare. Enligt Novus 2022 når NWT Medias nyhetskanaler mer än 50 procent av befolkningen i sitt upptagningsområde, vilket ger din annons stor räckvidd.
Vi på NWT Media hjälper dig med sponsrade inlägg på Facebook och Instagram. Genom att synas i kandidaternas Facebook- och Instagramflöden utökas din målgrupp ytterligare. Vi kan även hjälpa dig med storytelling (sponsrade artiklar) som berättar för dina nuvarande och framtida kandidater om ditt företag.