Kundcase: Svensk Fastighetsförmedling Åmål

Jessica Öberg Dagerbrant – Account manager NWT Media

Svensk Fastighetsförmedling i Åmål har funnits länge och vår Account manager Jessica har haft hand om kunden de senaste 10–12 åren. 

Svensk Fastighetsförmedling har redan en stor andel av Åmålskunderna men ville jobba aktivt för att fortsätta vara ”top of mind”. De vill inte tappa sin position som förstahandsvalet när det kommer till att köpa eller sälja hus i området.

Över tio år har vi en marknadsandel på över 70 % och vi tänker fortsätta att ha en hög frekvens av synlighet i alla de kanaler som funkar på vår verksamhet. Att samarbetet med Jessica varit så lyckosamt tror vi beror på vårt stora förtroende för henne då hon har förståelse för vår verksamhet och dessutom känslan för vad som funkar hos våra kunder, säger Mats, Franchisetagare Svensk Fastighetsförmedling Åmål

Uppdrag


Vårt mål är att vara det självklara valet när man väljer mäklare och vi vill fokusera på att annonsera lokalt, säger Mats.

Lösning


Jessica satte samman en marknadsplan som löper över hela året, den innehåller en kombination av säljdrivande och varumärkesbyggande kampanjer. Budskapen annonseras genom displayannonser på våra digitala tidningar, nativeannonser på våra digitala nyhetssajter och i tryckta tidningen (Provinstidningen) och sponsrade inlägg på sociala medier.

Upplägget ser ut som nedan:

  • Varje vecka startar säljdrivande displaykampanjer där tre nya objekt som är till salu presenteras. 
    Nyfiken på hur de kan se ut? Klicka här >>
  • Varje månad startar en längre kampanj på display med varumärkesbyggande budskap är i fokus. I annonserna presenterar de sig själva och hur man når dem på ett lätt sätt. Klicka här – för att kika på hur denna kampanjen såg ut.
  • Fyra gånger per år kompletteras displaykampanjerna med nativeannonser. Två gånger på våren samt två gånger på hösten. De annonserar både digitalt och i den tryckta tidningen i samband med redaktionella teman som handlar om hus och hem. Se exempel på en nativeannons här >>
  • I samband med nativekampanjerna sponsras annonser på sociala medier för att nå ut maximalt.

Resultat


Displaykampanjerna har ofta en hög klickfrekvens och ligger sällan under 0,6 % i CTR (click-through-rate) och ligger ofta över 1 %. Vilket är väldigt bra, då en CTR på 0,2 % kan räknas som ett bra resultat.

Via nativeartiklarna har Svensk Fastighetsförmedling i Åmål haft möjligheten att lyfta deras mjuka värden. I deras budskap har de berättat om vilka de är och vad de kan erbjuda, samtidigt som de faktiskt berättar något för deras kunder som de kan vara intresserad av. Artikeln som du hittar i punktlistan ovan hade en klickfrekvens på 1,21 % och en snittlästid på 50 sekunder.

Utöver vår egen hemsida samt Hemnet är annonseringen via NWT Medias produkter ett viktigt redskap för att nå ut till våra kunder. Vi har genom åren varit noga med att vi vill synas mer än via vanliga” tidningsannonser. Och det är vår uppfattning att detta lyckats, säger Mats.

Det har varit  framgångsrikt att löpande rulla nya objekt till salu varje vecka, och profilannonsering med namn och bild som rullar månadsvis. Vi har noterat att våra nativeannonser som vi kört några gånger per år varit populära, säger Mari, Mäklare på Svensk Fastighetsförmedling Åmål.

Vill du ha hjälp med din marknadsföring?

Hör av dig till oss så bokar vi in ett möte och pratar om hur vi skulle kunna hjälpa dig.

Eller läs mer om våra tjänster här >>