Kundcase: Sveders Herr i Arvika lockar yngre målgrupp

Sveders Herr: Att behålla en lokal favorit i en global marknad

Sveders Herr är en herrekiperingsaffär som funnits i Arvika i hela 85 år. Det är med andra ord en väl inarbetad verksamhet med en stark förankring i och kring Arvika. Samtidigt ser vi en ny generation som växer upp, och de konsumerar inte medier på samma som tidigare generationer har gjort. Konkurrenssituationen har förändrats mot tidigare decennier, inte minst till följd av att online-handeln breder ut sig.

Bakgrund

För att möta den yngre målgruppen har Sveders Herr kompletterat sin annonsering i papperstidningar med digitala kanaler, i detta fall displayannonsering. Nu ville man göra en något större satsning och då passa på att peka på sin unikitet – måttanpassning av kläder. En klar konkurrensfördel gentemot online-handeln och ett relevant argument ur kundens perspektiv. ”Vi fixar de ändringar som behövs direkt på plats medans kunden väntar”, berättar Maria Sveder.

Uppdrag

NWT Media fick i uppdrag att skapa en kreativ kampanj som stack ut, som berörde den yngre målgruppen och som belyste att de måttanpassar efter kundens behov.

Lösning

I kampanjen ser vi en kille som matchar målgruppen och som bär en välsittande kostym. Som signal för hans framgång i sociala sammanhang hade han dessutom fått avtryck efter ett par pussmunnar på kinderna. Kampanjen gick med geografisk styrning i Arvika kommun på arvikanyheter.se och nwt.se, och gick ut inför studenten sommaren 2024, då många köper kläder inför festligheterna.

Resultat

”Våra kunder har definitivt sett kampanjen. Vi möter människor som med ett leende berättar att de sett vår kampanj, vilket är väldigt roligt. Dessutom ser vi det i försäljningen, och det är ju det som är själva syftet med annonseringen”, berättar Maria.

”Vi har fått mersmak, vi kommer helt klart att ha mer digital marknadsföring framöver, även om vi fortfarande har bra resultat, även i papperstidningen”.