Kundcase: Öppningskampanj för Klarsynt

Bakgrund

Klarsynt i Mariestad, med den erfarna kontaktlinsoptikern Lena Grahn i spetsen, öppnade sina dörrar i maj 2024. För att maximera kundintresset och skapa varumärkesmedvetenhet vände sig Lena till vår Account Manager Karin på NWT Media.

”Jag är legitimerad kontaklinsoptiker/optometrist och Msc-student med mer än 30 års branchvana. Nu kände jag  att det var dags att stå på egna ben”, berättar Lena.

Uppdrag

Lena hade två centrala önskemål i mötet med Karin på NWT Media. Hon ville locka kunder till öppningshelgen och vidare jobba med varumärkesbyggande kampanjer, för att bli det självklara valet på orten.

Målgruppen är i första hand privatpersoner lokalt i Mariestad och efter det företag och hela Skaraborg.

Hon vill nå ut med olika kampanjer om inspirerande kollektionsvisningar, få kunder att hitta till butiken och hemsidan för att boka tid för synundersökning.

Lösning

Karin planerade en öppningskampanj följt av en långsiktig kampanjplan på sex månader med varumärkesbyggande marknadsföring. Kampanjerna bestod av displaykampanjer på NWT Medias nyhetssajter och annonser i papperstidningen.

Resultat

En lyckad öppningshelg!

”Det var otroligt mycket att göra inför öppningen av butiken, så Karins hjälp var ovärderlig när hon hjälpte mig att ta fram en kampanjplan. Hon lotsade mig genom de olika besluten med allt från att utforma annonserna till att råda om vilka kanaler som var
vettigt att gå i”, berättar Lena.

Displaykampanjerna har visat bra resultat på en hög klickfrekvens på närmare 0,5%, vilket lett till att kunder hittat in till Lenas hemsida för att boka synundersökning och läsa mer om hennes erbjudanden.

”Kunderna har hittat till Lena och hennes butik, och vi har nu lagt en ny plan som täcker året ut. Det är viktigt att fortsätta att bygga på varumärket för att vara top of mind!”, berättar Karin.

Foto: Karin Nygren