I en digital värld där konsumenter tar del av mycket information, letar annonsörer ständigt efter nya och effektiva sätt att nå ut till sin målgrupp. Content advertising har framträtt som en kraftfullt verktyg som kombinerar informativt och engagerande innehåll med säljande budskap. I det här blogginlägget kommer vi att dyka ner i världen av Content advertising och belysa fördelarna med Native advertising och Content display, två populära format.
Vad är det då?
Content advertising är ett samlingsbegrepp för bland annat Native advertising och Content display. De är två effektiva format men används oftast för att nå olika mål. Det är viktigt att förstå skillnaderna mellan dem för att använda dem på bästa sätt.
Native advertising
Annonsen ser ut och känns som en del av det naturliga redaktionella innehållet. Målet är ofta att genom värdefullt och engagerande innehåll öka varumärkeskännedomen, skapa engagemang och bygga förtroende med din målgrupp.
Vill du läsa mer? Klicka här >>
Content display
Annonsen består av visuella element som smälter in i det redaktionella flödet, men har som syfte att driva trafik till din webbplats eller landningssida. Det är är alltså en displayannons som liknar en artikel, men skickar läsaren vidare till en extern webbplats.
Vilken typ av Content advertising är rätt för dig?
Det bästa valet för dig beror på dina specifika mål och målgrupp. Om du vill skapa engagerande innehåll som bygger trovärdighet och varumärkeskännedom, är Native advertising ett bra alternativ. Om du vill driva trafik till din webbplats eller landningssida med hjälp av visuella annonser, kan Content display vara ett bättre val.
Vår copywriter Lovisa jobbar mycket med Native advertising och har listat några av fördelarna:
Skapar varumärkeskännedom:
Att dela med sig av relevant och informativt innehåll positionerar ditt företag som en expert inom sitt område, vilket ökar trovärdigheten och förtroendet hos målgruppen.
När kunden har fått en känsla kopplat till ert företag leder det till ökad varumärkeskännedom, personligare kontakt och större chans att man väljer er vid köpbeslut.
Ökat engagemang:
Genom att erbjuda intressant och underhållande innehåll lockar Native advertising till sig användarnas uppmärksamhet och skapar en positiv association till varumärket.
Nativeannonser i som vi producerat åt våra kunder har höga lästider, ofta runt en minut. Vilket ger dig mycket tid med kunden som vill läsa om ditt företag och det ni erbjuder.
Högt förtroende:
Lokala nyhetsmedier har ett högt förtroende, vilket leder till att Native advertising uppfattas som mer trovärdig och pålitlig eftersom den integreras sömlöst i nyhetsflödet.
Rapporten Förtroendebarometern visar på att förtroendet för lokala nyhetsmedier är mycket högt, vilket är glädjande både för oss och er som annonsörer.
Kom igång:
Vi börjar tillsammans med att definiera dina mål, målgrupp och budskap. Sedan hjälper vi dig att skapa högkvalitativt innehåll som är relevant och engagerande för din målgrupp.