Att nå ut genom mediebruset är inte lätt. Det krävs ofta en bra strategi och rätt budskap, i rätt kanal, i rätt tid. Men hur får man det då? Vi på NWT Media delar med oss av våra bästa tips.
För att ditt företag ska kunna växa eller fortsätta behålla sin starka position på marknaden är marknadsföring avgörande. Utbudet, kanalerna och möjligheterna är närmast oändliga och ibland kan det vara svårt som företag att veta när och hur man ska göra vad. Genom att redan nu sätta upp en mediestrategi inför nästa år ökar du chanserna att få ut maximal effekt av din marknadsföring.
Varför?
Har du en satt mediestrategi kommer det gynna dig på flera sätt. Framför allt så kommer det spara dig tid då du blir mer effektiv och håller upp ett tempo och ett flöde på marknadsföringen. Samtidigt kan det bidra till att du spar pengar – tro det eller ej. Har du en plan med din marknadsföring kommer du undvika att göra medieköp som inte är genomtänka och slippa spendera pengar på marknadsföring som kanske inte ger full effekt.
Med en medieplan är alltså chanserna större att du får en bättre avkastning på din marknadsföring. Har du i förväg lagt upp ditt år så kan du maximera effekten av dina kampanjer genom synergieffekter i olika kanaler.
Vi vet att nyhetsmedia är starkt försäljningsdrivande och även gör andra medier mer effektiva. Nyhetsmedia har en låg produktionskostnad och en hög ROI (return on investment) vilket innebär att du får bra avkastning på din annonsinvesteringar.
Håll koll på det här när du sätter medieplanen
Det är viktigt att ha en budget att jobba med när du sätter strategin, den sätter ramarna för vad du har att jobba med. Det är också viktigt att hålla koll på sin målgrupp, den utgör grunden för hur du bör bygga upp din marknadsföring. Målgruppen som bestämmer vilka kanaler du bör synas i och hur du ska kommunicera i dessa kanaler. I dagens medieklimat där tempot är högt, konkurrensen om utrymmet hård och vi ser ”fake news” som florerar, gäller det att välja rätt kanaler för att nå igenom mediebruset. När du annonserar genom nyhetsmedia syns ni med en stark aktör som har ett högt förtroende där läsaren själv valt att integrera.
För att en kund ska bli mottaglig för köp behöver du som marknadsförare ofta nå kunden i flera olika faser, i medvetandefasen, övervägandefasen och till sist köpbeslutsfasen. När du som företag får till synlighet i alla faser är du med kunden i hela köpprocessen, vilket ökar chanserna till konvertering.
Därför bör du ha en mediestrategi
o Du spar tid, pengar och ökar chanserna att få större avkastning på din marknadsföring.
Det här är viktigt när du sätter en mediestrategi
o Budget, målgrupp och rätt kanaler.
Hur lägger du upp din strategi? Skicka iväg ett mail till oss så kan vi kika på det tillsammans!
Är du intresserad av att få mer tips om hur du kan jobba med din marknadsföring?
Signa dig på vårt nyhetsbrev för att få uppdateringar från oss!