Vad har du för mål med din marknadsföring?
För att lyckas med din marknadsföring behöver du tala till individen där den befinner sig i sin kundresa – i rätt tid, rätt kanal och med rätt budskap.
Nedan har vi satt ihop några exempel på marknadsföringsmål som vi ofta hjälper våra kunder att uppnå.
Bygga kännedom
Med ett starkt varumärke får du högre effekt på all annan annonsering.
Målet med att skapa medvetenhet kring ett varumärke är att förstärka dess närvaro och position på marknaden inför en bred målgrupp. Detta gäller både för varumärket som helhet och för specifika produkter som du vill marknadsföra. Vid val av kampanjkanal är det viktigt att prioritera en bred räckvidd.
Kanaler som kan vara passande är..
Kanaler och annonsformat som fungerar utmärkt för att väcka kundens intresse är..
Väcka intresse
Lär dina potentiella kunder mer om din produkt eller ditt varumärke.
När du skapat kännedom om ditt varumärke hos din målgrupp är det dags att väcka intresset för det ditt företag erbjuder.
Det kan vara att skapa ett behov hos en potentiell kund eller att presentera sig som den självklara lösningen på ett befintligt problem.
Öka konvertering
När målet är försäljning eller att driva trafik till site.
För många är den ökade försäljningen det ultimata målet, men det är viktigt att komma ihåg att dina kunder ibland behöver gott om tid innan de tar ett beslut. Som annonsör är det av betydelse att engagera kunden i rätt köpmodus, och detta kan uppnås genom att synas i en relevant kontext och presentera en tydlig call to action.
För att öka konverteringen kan du använda dig av..